Site logo

» Online Backup introduktion

Oline Backup introduktion

Efaktum Online Backup er en backupløsning der automatisk tager backup af dine data. Dine data komprimeres, krypteres og sendes til vores server i vores sikrede serverrum. Online Backup løsningen kan køre på alle nyere versioner af følgende styresystemer:

  • Microsoft Windows
  • Mac OS X
  • Linux

Online Backup kører som en Java klient der installeres på maskinen hvorfra backupen skal gennemføres. Backup konfigurationen kan både administreres via. den installerede Java klient og via http://backup.efaktum.dk

I Java-klienten kan du opbygge flere forskellige backupsæt til flg.:

  • System State (2000, XP, 2003)
  • Microsoft Exchange (2000, 2003, 2007)
  • Microsoft Exchange Mail Level (Tilkøb)
  • Microsoft SQL Server (7.0, 2000, 2005, 2008)
  • MySQL Server (3.2.4 og nyere)
  • Oracle (8i og nyere)
  • Lotus Domino/Notes (5.0 og nyere)

» Installation og opsætning

Installation og opsætning af Online Backup

  1. Gå ind på adressen http://backup.efaktum.dk, og log ind med det det brugernavn og den adgangskode vi har sendt til dig.


  2. Vælg "Installer program" øverst i vinduet


  3. Klik øverst på det ikon der passer til det styresystem du skal bruge Backup-klienten til. Følg anvisningerne der passer til dit styresystem.



    (Bemærk: Backup-klienten til Windows virker på både 32-bit og 64-bit systemer)
  4. Følg installationsguidens anvisniger


    ...

  5. Log ind i backup-klienten med det brugernavn og adgangskode vi har sendt til dig pr. e-mail.


  6. Skriv et navn på dit første fil backupsæt  og klik på 'Næste'


    (Bemærk: du kan senere lave flere foreskellige backupsæt, hvis du fx har flere maskiner som backup-klienten skal køre på. Derfor kan det være en god idé at navngive dine backupsæt med et navn der fortæller hvilken maskine der tages backup af - fx 'Bogholderi - regnskab, dokumenter')
  7. Vælg hvilke mapper der skal indgå i dit fil backupsæt. Klik på knappen ' Avanceret' for at vælge præcist de mapper som skal med i backupsættet.


  8. Klik på 'Næste' når du har sat flueben i de mapper, som du ønsker at tage backup af.
  9. Opsæt tidsplan for hvornår backupsættet automatisk skal gennemføres.


    (Bemærk: Som standard vil backupsættet køre dagligt kl. 21.00 - hvis den pågældende maskiner er tændt. Ønser du at ændre ændre standard-tidsplanen, skal du klikke på knappen 'Egenskaber'.)
  10. Vælg hvilken krypteringsnøgle du ønsker at bruge. Vælger du 'Standard' vil din krypteringsnøglen være den samme som adgangskoden til din Online Backup-konto.


    (Bemærk: krypteringsnøglen ændres ikke hvis adgangskoden ændres)
  11. Du har nu oprettet dit fil backupsæt. Vil du starte en manuel backup, skal du klikke på 'Backup' øverst til venstre. Vælge dit backupsæt og klik på 'OK' og du kan følge med i status af backup'en



    (Bemærk: lukker du Backup-klienten, vil klienten automatisk gennemføre backup'en på de tidspunkter du angav i din tidsplan).

» Gendan data fra backupsæt

Gendan data

Du kan både gendanne data via Backup-klienten og via webinterfacet. Du kan dermed principielt gendanne dine data uanset hvor du befinder dig, blot du har dit login og dit password/krypteringsnøgle. Skal du genetablere et stort antal filer anbefaler vi at du bruger Backup-klienten.

  1. Åben Backup-klienten og log ind med dit brugernavn og adgangskode. Klik på ’Gendan’ tli venstre.


  2. Vælg det backupsæt du ønsker at gendanne data fra og klik på ’Næste’


  3. Find de mapper og filer du ønsker at genskabe i filtræet i vinduet til venstre.


  4. Når du har markeret de data, du ønsker at genskabe skal du vælge hvor du ønsker at genskabe dine data til. Her kan du vælge ’Oprindelig placering’ eller angive en ’Alternativ placering’ Når du er klar til at genskabe dit data, klikker du på knappen ’Start gendannelse’ nederst i vinduet.

Ring mig op


Referencer

  • IT- og Telestyrelsen
  • Region Nordjylland
  • SAWO
  • Hjørring Revyen
  • Jysk El-service

Kompetencer

  • Software og programmering
  • Projektledelse
  • Agil og brugerdreven innovation
  • Tilgængelighed og assistiv teknologi